Baťův kanál začal psát úplně novou kapitolu. Po letech snah konečně lodě proplují z dřívějšího konce kanálu ve slovenské Skalici až do Rohatce a Hodonína. Zkušební provoz zahájila úplně nová plavební komora a za ní následující splavněný tok říčky Radějovky vlévající se do Moravy u Rohatce. Minulý víkend ji vyzkoušelo prvních 131 lodí.
Jelikož sezóna už končí, bude zkušební provoz krátký. Poslední letošní šanci mají lidé o posledním zářijovém víkendu. Kdo to nestihne, musí si počkat až na sezónu 2026.
Příští sezóna bude zcela jiná především pro Hodonín, kde se dá v nové konečné stanici Baťova kanálu očekávat výrazně zvýšený pohyb lodí, které tam vyrazí nově od Petrova, Sudoměřic či Skalice. Dříve se u Hodonína pohybovaly jen lodě z hodonínského přístaviště, případně od Rohatce. Dále proti proudu Moravy byl neregulovaný tok, z něhož lodě připlout nemohly.
Nová plavební komora Rohatec – Sudoměřice má obdobné rozměry jako jiné plavební komory na Baťově kanále a překonává výškový rozdíl 2,7 m mezi jezem Sudoměřice na Baťově kanále a hladinou v řece Moravě. Přilehlý jez Sudoměřice z 30. let 20. století prošel kompletní obnovou a zajistí spolehlivé udržování hladiny pro plavbu na Baťově kanále až po Petrov. Dalších 800 m navazujícího koryta říčky Radějovky tvořící státní hranici mezi Českou a Slovenskou republikou od plavební komory až po ústí do řeky Moravy bylo prohloubeno a rozšířeno na 6 m.
Unikátní jsou rozsáhlá environmentální opatření v podobě přeložky regionálního biokoridoru na české straně, tvořeného vegetačním pásem s drobnou vodotečí. Součástí biokoridoru je nově vytvořené koryto drobného vodního toku s několika tůněmi, které mají za cíl obnovit přirozené prvky lužní krajiny.
Zdeněk Šmýd